www.neurologiepropraxi.cz / Neurol. praxi. 2023;24(1):73-78 / NEUROLOGIE PRO PRAXI 77 OD SYMPTOMU K DIAGNÓZE Jak vyšetřovat afázii v klinické praxi 1. KROK: Lateralita a posouzení sluchu U pacientů s postižením řeči může být obtížné odebrání anamnézy, proto je velmi důležitá heteroanamnéza (údaje od příbuz‑ ných, známých). Vždy je nutné určit, zda je pacient pravák nebo levák a jaká je jeho rodná řeč. Nezbytnou podmínkou adekvátního po‑ souzení řečové poruchy je ověření, že pacient nemá těžkou poruchu sluchu, která výrazně omezuje komunikační schopnosti (a přitom se nejedná o poruchu sémantiky ani syntaxe). Těžká porucha sluchu totiž může napodobo‑ vat poruchu porozumění nebo interferovat se schopností porozumět a případně i opakovat. 2. KROK: Porozumění Pokud pacient při vstupním rozhovoru vykazuje nápadné potíže s porozuměním nebo téměř nemluví, je na místě položit na začátku vyšetřování jednoduché otázky („Jak se jmenujete? Kde bydlíte? Jaké máte povolání?“). V případě, že pacient má potíže verbálně odpovědět na jednoduché otázky, je vhod‑ né použít otázky s očekávanou odpovědí ANO/NE („Je toto pero?“, „Jsou moje kalho‑ ty modré?“, nutno předložit více předmětů na výběr). Nebo předložíme 2–3 předměty (pero, brýle, klíče) a vyzveme pacienta, aby je po výzvě postupně identifikoval („Ukažte pero!“). Pokud má pacient paretickou pravou horní končetinu, požádáme ho, aby předměty ukázal druhou rukou. Pokračováním je ověřit porozumění jed‑ noduchým příkazům („ukažte jazyk, pravou rukou si sáhněte na nos“), pokud se podaří, pak i složitějším příkazům („levou rukou si sáhněte na nos a pak pravou rukou na levé ucho“). 3. KROK: Plynulost spontánní řeči Řečovou produkci nejlépe zhodnotíme tak, že pacienta vyzveme, aby krátce pohovo‑ řil o tom, jak a kdy vznikla řečová porucha a ja‑ ké má nyní potíže s mluvením. Pokud pacient rozumí, ale nemluví, je vhodné se zeptat, jestli má potíže najít správné slovo (kývne, usměje se, že byl pochopen). Hodnotí se, zda řeč je plynulá, zda používá slova a věty korektně, zda jsou přítomny parafázie a agramatismy. 4. KROK: Opakování Při testování opakování je vhodné začít nejprve izolovanými slovy, pak jednoduchý‑ mi, následně i složitějšími větami. Mírnou poruchu opakování můžeme odhalit větami, které jsou významově nelogické (např. „dlou‑ honohý parostroj roztrpčeně přechyloval“), nebo sémanticky nepředvídatelné („vždy jedl polévku malou vidličkou“), takže si pacient nemůže usnadnit úkol využitím kontextu a porozumění. Užitečné jsou i logatomy (sla‑ biky bez sémantického významu), např. „do ‑fal‑mi‑sek“. 5. KROK: Pojmenování U pacientů s afázií pojmenování vyšet‑ řujeme i tím, že jim ukazujeme běžné před‑ měty, které máme v danou chvíli k dispozici. Citlivým testem je hodnocení verbální fluence (slovní plynulosti), tj. vyjmenování zvířat (as‑ poň 12–14 slov za minutu), a slov se stejným počátečním písmenem (Nikolai et al., 2015). Kromě jazykových deficitů (afázie) může být výkon i výrazně ovlivněn narušením exeku‑ tivních funkcí. Dále je vhodné doplnit cílené vyšetření afázie krátkým zhodnocením čtení (hlasité čtení slov a porozumění písemné instrukce) a psaní (vlastní jméno, adresa pacienta a psaní nadiktované delší věty). Detailní vyšetření afázie, dysartrie a apra‑ xie řeči provádí klinický logoped, který má k dispozici standardizované testy afázie, a ty mu umožňují upřesnit nejen typ, ale i míru afá‑ Tab. 2. Algoritmus vyšetření pacienta s afázií v klinické praxi u lůžka („bed-side“) Barevné členění pro názornost reflektuje hlavní charakteristiky typů afázie: zeleně jsou označeny klasické a nejznámější typy afázie (Brocova, Wernickeova a globální), červeně označená kondukční afázie má nejvíce postiženu schopnost opakování, zatímco společným rysem modře označených transkortikálních afázií je naopak nápadně zachovaná schopnost opakování (viz i Obr. 1) Slyší? Hypoakuze Rozumí? Řeč je plynulá? 1. KROK 2. KROK 3. KROK 4. KROK 5. KROK ano ano ano ano ano ano ano ano ne ne ne ne ne ne ne ne Wernickeova Globální Brocova Kondukční Anomická Není afázie Transkortikální motorická Transkortikální senzorická Opakuje? Opakuje? Řeč je plynulá? Opakuje? Pojmenuje?
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=