Neurol. pro Praxi, 2004; 2: 96-99

Křeče hudebníků - klinický obraz, patofyziologie a léčba

Jaroslav Sławek M.D. Ph.D
Dpt. of Neurosurgery, Division of Functional Neurosurgery and Movement Disorders, Medical University, Gdańsk, Poland

Keywords: křeče hudebníků, dystonie.

Published: December 31, 2004  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Sławek J. Křeče hudebníků - klinický obraz, patofyziologie a léčba. Neurol. praxi. 2004;7(2):96-99.

Muskuloskeletální problémy jsou u profesionálních hudebníků běžné. Většina z nich je klasifikována jako svalové a šlachové problémy z nadměrného namáhání či polohy při hře. Nejsložitější, pokud se jedná o diagnózu a léčbu, jsou tzv. křeče hudebníků - fokální dystonie spojené se specifickým úkonem, -task-specific dystonie-. Typické symptomy se manifestují pouze když hráč vykonává určitý úkon nebo jsou způsobeny specifickým volním pohybem při hře. Mohou se objevit na svalech rukou nebo předloktí, nejčastěji u hráčů na klávesové nástroje, housle nebo kytaru, ale také v oblasti čelisti, rtů a svalů jazyka u dechových nástrojů. Je obtížné je diagnostikovat zejména v časných stadiích nemoci a vyžadují podrobné vyšetření přímo při hraní na nástroj. Křeče hudebníků se nejčastěji vyskytují u pianistů a kytaristů. Bolesti při této poruše jsou spíše řídké, a když se objeví, ukazují spíše na syndrom z útlaku nebo tendinitidu, než na dystonii. Patofyziologie hudebnických křečí není zcela jasná, ale řada neurofyziologických studií svědčí pro poruchu centrální integrace proprioceptivních vstupů. Léčba je většinou neuspokojivá, perorální léčba a botulotoxin jsou málo účinné. Delší rehabilitační programy mohou být účinné u omezeného počtu pacientů, kterým umožní návrat k pravidelným koncertům, což je hlavním cílem léčby u této velmi náročné skupiny pacientů.

Download citation

References

  1. Abbruzzese G, Marchese R, Buccolieri A, Gasparetto B, Trompetto C. Abnormalities of sensorimotor integration in focal dystonia. A transcranial magnetic stimulation study. Brain 2001; 124: 537-545. Go to original source... Go to PubMed...
  2. Brandfonbrener AG. Musicians with focal dystonia. Med Probl Perform Art 1995; 10: 121-127.
  3. Brown SE. Focal dystonia in musicians. West J Med 1992; 157: 666.
  4. Byl NN, Merzenich MM, Jenkins WM. A primate genesis model of focal dystonia and repetitive strain injury: Learning -induced dedifferentiation of the representation of the hand in the primary somatosensory cortex in adult monkeys. Neurology 1996; 47: 508-520. Go to original source... Go to PubMed...
  5. Byrnes ML, Thickbroom GW, Wislon SA, Sacco P, Shipman JM, Stell R, Mastaglia FL. The corticomotor representation of upper limb muscles in writer's cramp and changes following botulinum toxin injection. Brain 1998; 121:977-988. Go to original source... Go to PubMed...
  6. Chamagne P. Functional assessment and rehabilitation of musician's focal dystonia. In: Medical problems of the instrumentalists musicians. Tubiana R, Camadio PC (eds), Martin Dunitz, London 2000: 343-362. Go to original source...
  7. Cole RA, Cohen LG, Hallett M. Treatment of musician's cramp with botulinum toxin. Med Probl Perform Art 1991; 6: 137-143.
  8. De Yébenes JG. Did Robert Schumann have dystonia? Mov Disord 1995; 4: 413-417. Go to original source... Go to PubMed...
  9. Elbert T, Candia V, Altenmuller E, Rau H, Sterr A, Rockstroh B, Pantev C, Taub E. Alteration of digital representations in somatosensory cortex focal hand dystonia. Neuroreport 1998; 16: 3571-3575. Go to original source... Go to PubMed...
  10. Fahn S, Bressman SB, Marsden CD. Classification of dystonia. In: Fahn S, Marsden CD, DeLong MR (eds). Dystonia 3 Adv Neurol, Lippincott-Raven Pub., Philadelphia 1998; 78: 1-10.
  11. Frucht S, Fahn S, Ford B. French horn embouchure dystonia. Mov Disord 1999; 14: 171-173. Go to original source... Go to PubMed...
  12. Frucht S, Fahn S, Greene PE, O'Brien C, Gelb M, Truong DD, Welsh J, Factor S, Ford B. The natural history of embouchure dystonia. Mov Disord 2001; 16: 899-906. Go to original source... Go to PubMed...
  13. Hochberg FH, Hochberg NS. Occupational cramps/focal dystonias. In: Medical problems of the instrumentalists musicians. Tubiana R, Camadio PC (eds), Martin Dunitz, London 2000: 295-310. Go to original source...
  14. Hoppman RA, Patrone NA. A review of musculoskeletal problems in instrumental musicians. Semin Arthritis Rheum 1989; 19: 117-126. Go to original source... Go to PubMed...
  15. Kaji R, Rothwell JC, Katayama M, Ikeda T, Kubori T, Kohara N, Mezaki T, Shibasaki H, Kimura J. Tonic vibration reflex and muscle afferent block in writer's cramp. Ann Neurol 1995; 38: 155-162. Go to original source... Go to PubMed...
  16. Kaňovský P, Bareš M, Streitová H, Klajblová H, Daniel P, Rektor I. Abnormalities of cortical excitability and cortical inhibition in cervical dystonia. Evidence from somatosensory evoked potentials and paired transcranial magnetic stimulation recordings. J Neurol 2003; 250: 42-50. Go to original source... Go to PubMed...
  17. Lederman RJ. Neuromuscular and musculoskeletal problems in instrumental musicians. Muscle Nerve 2003; 27:549-561. Go to original source... Go to PubMed...
  18. Lehericy S, Vidailhet M, Dormont D, Pierot L, Chiras J, Mazetti P, Marsault C, Agid Y. Straitopallidal and thalamic dystonia. Arch Neurol 1996; 53: 241-250. Go to original source... Go to PubMed...
  19. Marsden CD. The dystonias. BMJ 1990; 300: 139-144. Go to original source... Go to PubMed...
  20. Newmark J, Hochberg FH. Isolated painless manual incoordination in 57 musicians. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1987; 50: 291-295. Go to original source... Go to PubMed...
  21. Priori A, Pesenti A, Cappellari A, Scarlato G, Barbieri S. Limb immobilization for the treatment of focal occupational dystonia. Neurology 2001; 57: 405-409. Go to original source... Go to PubMed...
  22. Pujol J, Roset-Llobet J, Rosines-Cubells D, Deus J, Narberhaus B, Valls-Sole J, Capdevila A, Pascula-Leone A. Brain cortical activation during guitar-induced hand dystonia studied by functional MRI. Neuroimage 2000; 12:257-267. Go to original source... Go to PubMed...
  23. Rosenkranz K, Altenmuller E, Siggelkow S, Dengler R. Alteration of sensorimotor integration in musician's cramp: impaired focusing of proprioception. Clin Neurophysiol 2000; 111: 2040-2045. Go to original source... Go to PubMed...
  24. Ross MH, Charness ME, Sudarsky L, Logigian EL. Treatment of occupational cramp with botulinum toxin: diffusion of toxin to adjacent noninjected muscles. Muscle Nerve 1997; 20: 593-598. Go to original source...
  25. Scolding NJ, Smith SM, Sturman S, Brookes GB, Lees AJ. Auctioneer's jaw: a case of occupational oromandibular hemidystonia. Mov Disord 1995; 10: 508-509. Go to original source... Go to PubMed...
  26. Tinazzi M, Priori A, Bertolasi L, Frasson E, Mauguiere F, Fiaschi A. Abnormal central integration of a dual somatosensory input in dystonia. Evidence for sensory overflow. Brain 2000; 123: 42-50. Go to original source... Go to PubMed...
  27. Tubiana R, Chamagne P. Prolonged rehabilitation treatment of musician's focal dystonia. In: Medical problems of the instrumentalists musicians. Tubiana R, Camadio PC (eds), Martin Dunitz, London 2000: 369-378. Go to original source...




Neurology for Practice

Madam, Sir,
please be aware that the website on which you intend to enter, not the general public because it contains technical information about medicines, including advertisements relating to medicinal products. This information and communication professionals are solely under §2 of the Act n.40/1995 Coll. Is active persons authorized to prescribe or supply (hereinafter expert).
Take note that if you are not an expert, you run the risk of danger to their health or the health of other persons, if you the obtained information improperly understood or interpreted, and especially advertising which may be part of this site, or whether you used it for self-diagnosis or medical treatment, whether in relation to each other in person or in relation to others.

I declare:

  1. that I have met the above instruction
  2. I'm an expert within the meaning of the Act n.40/1995 Coll. the regulation of advertising, as amended, and I am aware of the risks that would be a person other than the expert input to these sites exhibited


No

Yes

If your statement is not true, please be aware
that brings the risk of danger to their health or the health of others.