Neurol. praxi. 2012;13(5):284-287

Vybrané psychosociálne problémy u dieťaťa s detskou mozgovou obrnou

PhDr.Iveta Ondriová, PhD.1, doc.MUDr.Eleonóra Klímová, PhD.2, PhDr.Ľudmila Majerníková, PhD.1
1 Katedra ošetrovateľstva Fakulty zdravotníckych odborov PU, Prešov

2Neurologická klinika, FNsP Prešov

Detská mozgová obrna je komplex motorických postihnutí, ktoré vedú k abnormálnemu držaniu tela a pohybu vznikajúce následkom

poškodenia nezrelého mozgového tkaniva. Štúdie u týchto detí potvrdzujú z hľadiska psychickej predispozície zvýšené riziko psychických

problémov. Pri miernom postihnutí prevládajú hlavne ťažkosti emocionálneho charakteru, hyperaktivita a vzájomné problémy s poruchou

správania. Pôvod týchto psychických problémov je veľmi zložitý, najdôležitejší faktor je však samotná choroba a psychosociálne

vplyvy, hlavne najbližšieho okolia, a to rodiny, rovnako ako ďalšie faktory, ktoré ovplyvňujú vývin všetkých detí. Práca s takto chorým

dieťaťom a rodinou by mala byť zameraná na rozvoj schopností, zvládanie príznakov a budovanie vzájomnej dôvery. Skorý začiatok

opatery prospešne ovplyvňuje vývoj dieťaťa a zmierňuje rodičovskú úzkosť.

Klíčová slova: detská mozgová obrna, kognitívny vývin, socializácia

Selected Psychosocial Aspects of Child with Cerebral Palsy

Cerebral palsy refers to a collection of motor impairments which result in abnormal posture and movement following an insult or damage to

the developing brain. Psychological adjustment in children with cerebral palsy is sufficient evidence to suggest that children with cerebral

palsy are at increased risk for psychological problems. The types of difficulties they experience include emotional, hyperactivity and peer

problems with conduct disorder being more prevalent in mildly affected children. The origins of psychological problems in this group are

complex but include ‘disease’ and ‘psychosocial’ factors related to having a brain-based disability in the family, as well as other factors that

influence adjustment in all children. The work with the child and family to develop skills, manage symptoms, and build confidence and

resilience. Acting as early as possible has been found to be beneficial for bonding, child development and reducing parental anxiety.

Keywords: cerebral palsy, cognitive development, socialization

Zveřejněno: 1. listopad 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ondriová I, Klímová E, Majerníková Ľ. Vybrané psychosociálne problémy u dieťaťa s detskou mozgovou obrnou. Neurol. praxi. 2012;13(5):284-287.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Brunstom JE, Tilton AH. Cerebral Palsy. Current management in Child Neurology. Fourth edition 2009: 307-313.
  2. Cooley WC. Providing a Primary Care Medical Home for Children and Youth With Cerebral Palsy. Pediatrics 2004; 114(4): 1106-1111. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Drlíková L, Mohsin KAH, Al-Fadhli AK, Anbais FH, Erajhi A, Zemanová H, Sieglová J. Children with cerebral palsy after 6-month physiotherapy. Scripta medica. Brno: Lékařská fakulta MU Brno 2007: 219-224.
  4. Galli M, Cimolin V, Romei M, Tenore N, Crivelini M, Albettini G. Gait Analysisin the Assessment of Children with Cerebral Palsy. In: Trends in Cerebral palsy Research. Inc. New York. Nova Science Publischers 2006: 24-37.
  5. Helus Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2004: 232.
  6. Horsman M, Suto M, Dudgeton B, Susan RH. Ageing with cerebral palsy: psychosocial issues.In: Age and Agening 2010; 39: 294-299. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Jankovský J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vyd. Praha: Triton 2006: 173.
  8. Jeanson E. Neurodevelopmental therapy. In: Physical therapy of cerebral palsy. NY, USA, Springer Science + Business Media, LLC 2007: 345-346. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Kraus J, Hanušová J, Nevšímalová S, Süssová J, Štěpánová I. Dětská mozková obrna. Praha: Grada 2005: 348.
  10. Kraus J. Dětská mozková obrna. In: Neurol. prax. 2011; 7 (4): 267.
  11. Krejčířová D, Vágnerová M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál 2001: 454-458.
  12. Marešová E, Joudová P, Severa S. Dětská mozková obrna. Praha: Galén 2011; 1: 154.
  13. Matějček Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H & H 2001: 179.
  14. Marková D. Komplexní problematika dětí s perinatální zátěží. In: Pediatriae. Praha: Medix 2005; 5(10): 17-19.
  15. Miller F, Bachrach S, Dabney K, Duffy L, Meyers RC, Trzcinski K, Rhondas W. Cerebral Palsy: a complete guide for caregiving. USA, Baltimore. The Jons Hopkins University Press 2006: 473. ISBN 0-8018-8355-5.
  16. Levitt S. Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay. 4edition published by Blackwell Publishing 2004: 303. ISBN 1-4051-0163-6.
  17. Sankar C, Munkur N. Cerebral palsy - definition, classification, etiology and early diagnosis. Indian J Pediatr 2005; 72(6): 865-868. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Turk M. Health, mortality and welness issues in adults with cerebral palsy. Developmental Medicine and Child Neurology 2009; 51(Suppl 4): 24-29. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Vágnerová M. Psychologie handicapu 3. část. Vývoj postiženého dítěte v předškolním věku. Liberec: PF Technická univerzita Liberec 2003: 27.




Neurologie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.