Neurol. praxi. 2010;11(6):378-381

Specifické vývojové poruchy učení - oblasti funkčního deficitu a modely poruch

Mgr.Jana Pejčochová
Klinika dětské neurologie LF MU a FN Brno

Specifické vývojové poruchy učení (SVPU) vedou k selhání osvojení si dovedností čtení, psaní a počítání. Jejich existence bývá odkryta

u dětí na počátku školní docházky, neboť na žáky jsou v tomto vývojovém období kladeny nároky, které tyto poruchy odhalí. Nicméně

jejich obraz je patrný i v předškolním věku a vede nás k úvaze o riziku přetrvávání do dospívání. V případech nedostatečné reedukace

a kompenzace doprovází jedince až do dospělého věku a jsou často důvodem dosažení nižšího vzdělání a postavení v zaměstnání, než

by bylo očekáváno dle rozumového nadání (Law et al., 2009). Mnohé a opakované neúspěchy na tomto poli mohou u dospívajících

a dospělých vést sekundárně k poruchám chování, nálad a až k sociální maladaptaci. V tomto článku se zaměříme na jednotlivé funkční

deficity, které jsou předpokladem manifestace poruch učení a některé z užívaných neuropsychologických modelů.

Klíčová slova: specifické vývojové poruchy učení, výkonový deficit, model poruchy

Specific developmental learning disorders - areas of functional deficit and models of disorders

Learning disabilities condue to a failure of acquirement of such abilities as reading, writing, and computing. They are usually revealed

during childhood at the age when we start attending school, because pupils at this age much more experience requirements during

this developmental stage that discloses this disabilities. Some of the traits are evident in preschool age and lead us to thinking about

the risk of persisting to adolescence. In case of insufficient school support the disabilities last till adulthood and usually are the reason

for achieving lower level of education and professional status than could be expected due to intellect capacity (Law et al., 2009). Many

and frequent failures in this field can secondary lead to conduct, and affective disorder, and even to social maladaptation. In this article

we will focus on particular functional deficits, which are prerequisites of learning disabilities manifestation and some of the used neuropsychological

models.

Keywords: learning disabilities, product deficiency, model of disability

Zveřejněno: 31. prosinec 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pejčochová J. Specifické vývojové poruchy učení - oblasti funkčního deficitu a modely poruch. Neurol. praxi. 2010;11(6):378-381.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Gallagher A, Frith U, Snowling MJ. Precursors of literacy delay among children at genetic risk of dyslexia. J Child Psychol Psychiatry 2000; 41: 203-213. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Geary DC. Mathematical disabilities: Cognitive, neuropsychological and gnetic components. Psychol Bull 1993; 114: 345-362. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Geary DC. Sexual selection and sex differences in mathematical abilities. Behav Brain Sci, 1996; 19: 229-284. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Hooper SR. Learning disabilities: Neurobiologic foundations and topographic manifestations accros the life span. In: Rizzo M, Eslinger PJ (Eds.). Principles and Practice of Behavioral Neurology and Neuropsychology. Philadelphia: Saunders 2004.
  5. Kelly, ML, Jones MW, McDonald SA, Shillcock RC. Dyslexics´eye fixations may accomodate to hemispheric desynchronization. Neuroreport, 2004; 15: 2629-2632. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Korhonen TT. The persistence of rapid naming problems in children with reading disabilities: A nine year follow-up. Journal of Learning Disabilities, 1995; 4: 232-239. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Košč L. Psychológia matematických schopností. Bratislava: SPN 1972.
  8. Koukolík F. Lidský mozek: funkční systémy, norma a poruchy. Praha: Portál 2000.
  9. Law J, Rush R, Schoon I, Parsons S. Modeling developmental language difficulties from school entry to adulthood: Literacy, mental health and employment outcomes. Journal of Speech, Language and Hearing Research 2009; 6: 1401-1416. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Matějček Z, Langmeier J. Vývojová dyslexie I. Československá psychologie 1960; 4: 338-353.
  11. Matějček Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H 1995.
  12. McCutchen D. A capacity theory of writing: Working memory in composition. Educ Psychol Rev 1996; 8: 299-325. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Mussolin Ch, De Volder A, Grandin C, Schlogel X, Narsogne MC, Noel MP. Neural correlates of symbolic number comparison in developmental dyscalculia. Journal of Cognitive Neuroscience 2010; 5: 860. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Rourke BP. Nonverbal learning disabilities: The syndrome and the model. New York 1989: Guilford Press.
  15. Saphiro BK. Specific reading disability: A multiplinar view. Ment Retard Dev Dis Res Rev 2001; 7: 13-20. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Stanovich KE, Nathan R, Vala-Rossa M. Developmental changes in the cognitive correlates of reading ability and the developmental lag hypothesis. Reading Research Quarterly 1986; 21: 267-283. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Wolf M, Bowers PG. The double-deficit hypothesis for the developmental dyslexias. J Educ Psychol 1999; 91: 415-438. Přejít k původnímu zdroji...




Neurologie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.