Neurol. praxi. 2012;13(6):317-319

Vývinová dysfázia v predškolskom veku - začiatok dyslexie?

doc.PhDr.Marína Mikulajová, PhD.
Ústav psychologických a logopedických štúdií, Katedra logopédie, PdF Univerzita Komenského, Bratislava

V tradičnom ponímaní sa dyslexia považuje za vývinovú poruchu čítania, ktorá s jazykovým vývinom detí súvisí len okrajovo a spája sa s deficitmi

percepčno-motorickej povahy. Prevencia, diagnostika a terapia sa preto naďalej sústreďujú na tieto okruhy deficitov. Cieľom štúdie je

ukázať, že u slovensky hovoriacich detí s narušeným vývinom reči – vývinovou dysfáziou v predškolskom veku sú prítomné deficity v troch

okruhoch schopností, považovaných za prediktory dyslexie: vo fonologickom uvedomovaní, rýchlom automatickom pomenovaní a poznaní

písmen. Prítomnosť týchto deficitov chápeme ako argument v prospech tvrdenia, že dyslexia je vývinová porucha prevažne jazykovej povahy.

Klíčová slova: vývin reči, narušený vývin reči – vývinová dysfázia, dyslexia, prediktory gramotnosti

Specific language impairment in preschool age - beginning of dyslexia?

Traditionally dyslexia has been understood as a condition only marginally associated with language development but mostly connected with

perceptual-motor disabilities. This interpretation influences up to date preventive, diagnostic and remediation activities which are concentrated

at these areas of skills. The aim of the study is to show that Slovak speaking preschool age children with specific language impairment do have

deficits in three areas of skills that are currently considered as predictors of dyslexia: in phonological awareness, rapid naming and letter

knowledge. The inherence of these deficits is regarded by the author as the argument supporting a predominantly linguistic origin of dyslexia.

Keywords: language development, language impairment – specific language impairment, dyslexia, predictors of literacy

Zveřejněno: 1. prosinec 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mikulajová M. Vývinová dysfázia v predškolskom veku - začiatok dyslexie? Neurol. praxi. 2012;13(6):317-319.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Altarac M, Saroha E. Lifetime prevalence of learning disability among US children. Pediatrics 2007; 119(Suppl. 1): 77-83. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. American Speech and Hearing Association. Developmental language disorders [online]. [cit. 15.4.2012]. Dostupné na: <http://www.asha.org/research/reports/children.htm]/>.
  3. Bishop DVM. Pre- and perinatal hazards and family background in children with specific language impairment: a study of twins. Brain and Language 1997; 56: 1-26. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Bishop DVM, Snowling MJ. Dyslexia and Specific Language Impairment: Same or Different? Psychological Bulletin 2004; 130: 858-886. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Caravolas M, Lerv?g A, Mousikou P, Efrim C, Litavský M, Onochie-Quintanilla E, Salas N, Schöffelová M, Defior S, Mikulajová M, Seidlová-Málková G, Hulme Ch. Universal predictors of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Science, v tlači.
  6. Catts HW, Adlof SM, Hogan TP, Weismer SE. Are specific language impairment and dyslexia distinct disorders? Journal of Speech, Language and Hearing Research 2005; 48: 1378-1396. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 4. edition. Washington, DC: American Psychiatric Association, 1994. [on-line]. [cit. 15.4.2012]. Dostupné na: <http://psyweb.com/Mdisord/DSM_IV/jsp/dsm_iv.jsp/>.
  8. Dlouhá O. Vývojové poruchy řeči. Vztah centrálních poruch řeči a sluchu. Praha: Vydavatelství Prof. MUDr. Alexej Novák, DrSc. 2003: 142.
  9. Ferjenčík J. Farebné progresívne matice. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, n. p. 1985: T-64.
  10. Lyon GR, Shaywitz SE, Shaywitz BA. A definition of dyslexia. In: Annals of Dyslexia, 2003; 53: 1-14. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Matějček Z. Dyslexie. Specifické poruchy čtení. Praha: H&H 1995: 270.
  12. McArthur GM, Hogben JH, Edwards VT, Heath SM, Mengler ED. On the, ,specifics" of specific reading disability and specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry 2000; 41: 869-874. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Medzinárodná klasifikácia chorôb, 10. revízia. Ženeva: Svetová zdravotnícka organizácia. Verzia 2007. [on-line]. [cit. 15.4.2012]. Dostupné na: <http://www.who.int/classifications/apps/icd/icd10online/>.
  14. Mikulajová M, Rafajdusová I. Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava: Dialóg 1993: 288.
  15. Scarborough H. Connecting early language and literacy to later reading (dis) abilities: evidence, theory, and practice. In: S. Neuman, S. Dickinson (Eds.): Handbook for research in early literacy. New York: Guilford Press 2001.
  16. Švancarová D, Kucharská A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia 2001: 27.
  17. Zelinková O. Poruchy učení. Praha: Portál 2003: 263.




Neurologie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.